محصولات اپل تکسنولی

تکنولوژی و فن آوری و موبایل و تبلت و لپ تاپ

محصولات اپل تکسنولی

تکنولوژی و فن آوری و موبایل و تبلت و لپ تاپ

مک بوک پرو ۱۳ اینچی اپل سیلیکون در قابلیت های هوش مصنوعی و درک ماشینی با مک بوک پرو ۱۶ اینچی برابری می کند


در حالی که هنوز اپل نیازمند به بهبود رسانی های بیشتری برای رسیدن به حد  مطلوب در پردازشگرهای M1 خود می‌باشد، آزمایش جدیدی نشان می دهد که مک بوک پرو ۱۳ اینچی اپل سیلیکون از لحاظ عملکرد و سرعت در تست سرعت پردازش فرایند های درک ماشینی با مک بوک پرو ۱۶ اینچی مجهز به گرافیک مجزای Radeon برابری می‌کند.

بنچمارک هایی که تاکنون برای نشان دادن عملکرد پردازشگر M1 انتشار یافته است آنقدر فوق‌العاده و تحسین برانگیز بوده است که حتی پیکربندی های مربوط به مک بوک پرو های مجهز به چیپ های بسیار گرانقیمت اینتل را نیز به چالش می‌کشد

این در حالی است که پردازشگر جدید اپل هنوز در اولین روزهای بهبود رسانی خود می باشد و پیش بینی می شود به مرور زمان این عملکرد با بهبود رسانی های لازم تا حد زیادی افزایش قابل توجهی تا حد چند برابر نیز به همراه داشته باشد. بنا به گفته اپل چیپ های M1 قادرند تا حد ۱۱ میلیارد فرایند پردازش داده را در ثانیه انجام دهند.

از طرف دیگر باید گفت که پردازشگر M1 از لحاظ قابلیت های درک ماشینی بهترین هنوز گزینه در میان گزینه های  پرچمدار و فوق پیشرفته نمی باشد.  به عنوان مثال GPU های مجزای ساخته شده توسط شرکت‌هایی نظیر Nvidia می‌توانند از لحاظ قابلیت پردازش و سرعت پردازش داده ها تا حد زیادی از چیپ های پیش گیرند M1 اما این در حالی است که اولین نسل کامپیوترهای اپل سیلیکون فاقد پردازنده گرافیک مجزا می باشند و فقط به پردازنده گرافیک داخلی خود متکی هستند.

آزمایش اخیر که از سوی توسعه دهندگان در شرکت Roboflow صورت گرفت با قصد مقایسه آخرین و جدیدترین پردازشگر ساخت اپل نسبت به پردازشگر قدیمی اینتل انجام شد. نتایج حاصل از این تست به شرح زیر است:

  • مک‌ بوک مجهز به چیپ M1 توانست در ۱۴۹ دقیقه با به کار گرفتن ۸ درصد GPU تست را به پایان برساند.
  • مک بوک مجهز به چیپ اینتل Core i5 توانست در ۵۴۲ دقیقه است تست را به پایان برساند بدون اینکه از گرافیک خود Intel Iris Plus Graphics 645 استفاده کند.
  • مک بوک مجهز به اینتل Core i9 با گرافیک مجزای Radeon Pro تنها در ۷۰ دقیقه توانست با به کارگیری ۱۰۰ درصد مقدار GPU این تست را به انجام برساند.

مقایسه مک بوک ایر M1 با ویندوز نصب شده در سیستم ARM در یک بنچمارک جدید


در تست بنچمارک جدیدی که بوسیه PCWorld انجام شد مشخص گردید که تفاوت زیادی بین عملکرد کامپیوتر های مک مجهز به چیپ M1 و ویندوز نصب شده بر روی ماشین های ARM قابل مشاهده است. در این آزمایش  ویندوز با آخرین نسخه اپلیکیشن های ۶۴ بیتی  x86 از طریق یک امولاتور نصب شده بود.

در آزمایشی که به وسیله سایت PCWorld انجام شد مایکروسافت سرفیس پرو ایکس با کامپیوتر مک مجهز به چیپ M1  با هم مقایسه شدند.  لازم به ذکر است که هر دو وسیله ها به پردازشگر های ARM مجهز بودند.

از آنجایی که ماشین های مجهز به ARM اندکی هستند که به طور اوریجینال برنامه ویندوز بر روی آنها نصب شده باشد تنها دو گزینه در این مورد انتخاب شده است که عبارتند از چیپ Qualcomm’s Snapdragon 8cx و چیپ نسل ۲ Qualcomm’s Snapdragon 8cx،  زیرا سرفیس پرو ایکس یکی از تنها وسایلی است که در همکاری با شرکت کوالکام مجهز به چیپ های SQ1 و SQ2 است.

در این آزمایش بنچمارک مک بوک ایر M1 توانست در هر دو تست Geekbench 5 تک هسته ای و چند هسته ای سرفیس پرو ایکس را شکست دهد. از این قرار که لپ‌تاپ جدید اپل توانست امتیاز ۱۷۳۰ برای فرایند های تک هسته ای در مقابل امتیاز سرفیس‌پرو با امتیاز ۱۰۰۰ آن را شکست دهد.

همین طور در تست چند هسته‌ای مک بوک ایر توانست با امتیاز ۷۴۵۴ سرفیس پرو ایکس را با ۲۷۳۴جا بگذارد. در آزمایش تبدیل فایل های ویدیویی  مک بوک ایر توانست یک ویدیو ۱۲ دقیقه‌ای با کیفیت ۴K را به کیفیت ۱۰۸۰، شش برابر سریع تر از سرفیس پرو ایکس تبدیل کند.

لازم به ذکر است در این تست، از آنجایی که ویندوز از طریق یک امولاتور ۶۴ بیتی که در مرحله بتا به سر می برد نصب شده است  چندان عملکرد واقعی سرفیس پرو ایکس را نشان نمی‌دهد و از آن جهت نمی‌تواند مقایسه کاملاً برابر منصفانه ای باشد.

از طرف دیگر از آنجایی که ویندوز کاملاً با ماشین های مجهز به چیپ های ARM از لحاظ سخت افزاری تطابق و سازگاری ندارد و برای آنها طراحی نشده است این تفاوت عملکرد میان مک بوک پرو و سرفیس پرو ایکس منطقی به نظر می رسد.

اپل می گوید iOS 14 در ۷۲ درصد تمام مدل های آیفون در حال اجراست و میزان سازگاری آن نسبت به iOS 13 بیشتر است


اپل گزارش می دهد که iOS 14 در ۷۲ درصد کل وسیله‌ها و ۸۱ درصد وسیله‌های فروخته شده در چهار سال اخیر در حال اجراست و نسبت به iOS 13 سرعت سازگاری و محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

اپل هر از چند گاهی توسعه دهندگان را نسبت به میزان نصب سیستم های عامل در حال اجرای خود در وسیله های آیفون و آیپد فروخته شده خود مطلع می سازد. اطلاعات حاصل از اپل نشان می‌دهد که میزان سازگاری iOS 14 نسبت به iOS 13 در پریود زمانی مشابه آن در سال ۲۰۱۹ سریع تر است.

این گزارش نشان می‌دهد که از تمام وسیله هایی که اپل تاکنون فروخته است ۷۲ درصد آنها در حال اجرای iOS 14 و ۱۸ درصد آنها در حال اجرای iOS 13 می باشند. این بدان معنی است که تنها  ۱۰ درصد کاربران اپل هنوز از سیستم‌های عامل قدیمی‌تر از  iOS 13 استفاده می‌کنند. اطلاعات می‌تواند به توسعه دهنگان اپ  کمک کند تا بتوانند به آسانی در مورد توقف ‌روزرسانی سیستم‌های عامل قدیمی تر در زمان مناسب تصمیم گیری کنند. 

گزارش مشابهی نشان می‌دهد که  iPadOS 14 از محبوبیت مشابهی نسبت به  iOS 14 برخوردار نیست به طوری که  آمار نشان می دهد ۶۱  درصد تمام وسیله هایی که فروخته شده است از iPadOS 14 استفاده می‌کنند و  ۲۱ درصد آنها را در حال اجرای iPadOS 13 هستند. این بدان معناست که ۱۸ درصد آیپدها هنوز در حال استفاده از سیستم های قدیمی iPadOS 13 و قدیمی تر می باشند

iOS 13 تا فوریه  ۲۰۲۰ نتوانست به حدود ۷۰ درصد استفاده کاربران برسد و این نشان می‌دهد که iOS 13 نسبت به iOS 14 در میان عموم از میزان سازگاری و محبوبیت کمتری برخوردار است. تفاوت میان این سازگاری تا حد زیادی مربوط به قابلیت‌های اضافه شده موجود در آیفون های امسال می باشد. قابلیت های جدیدی نظیر طراحی سفرشی ابزارک ها یا ویجت ها در صفحه اصلی و کتابخانه اپ برای iOS 14 از آن جمله می باشند.

دلیل دیگر این است که اپل هم چنان در حال فروش تعداد زیادی آیفون و آیپد می باشد بنابراین تمایل برای به روزرسانی به سیستم‌ عامل جدیدتر کاملا منطقی به نظر می‌رسد، زیرا مدل‌های قدیمی‌تر که در حال حاضر فروش می رسند دارای آخرین نرم افزارهای موجود و به روزرسانی ها می باشند.

بعد از انتشار  iOS 14،  در شبکه های اجتماعی قابلیت های سفارشی سازی در ابزارک ها و همین طور آیکون ها در صفحه اصلی توجه زیادی را به خود جلب کرد و این باعث شد که کاربران زیادی نسبت به بروز رسانی جدیدترین نرم افزار موجود تمایل بیشتری نشان دهند.

مایکروسافت نسخه بتای مرورگر Edge سازگار با اپل سیلیکون M1 را منتشر کرد


شرکت مایکروسافت  نسخه جدید بتای مرورگر خود Edge را به نام کاناری که با اپل سیلیکون M1 سازگار می باشد را منتشر کرد. تیم مایکروسافت  اعلام کردند که نسخه جدیدی از مرورگر Edge که به طور ویژه برای اپل سیلیکون های M1 طراحی شده است را آماده انتشار برای دسترسی عموم کرده‌اند.

این اطلاعات که از شبکه کاناری یکی از صفحه های زیرشاخه‌های مایکروسافت می باشد گرفته شده است و معمولا این شرکت آخرین یروز رسانی ها مرورگر خود Edge را قبل از انتشار نسخه نهایی در آن برای دانلود قرار می دهد.

در کانال کاناری دکمه دانلودی برای تهیه آخرین نسخه مایکروسافت Edge تعبیه شده است. با فشار دادن آن دکمه صفحه دیگری باز می شود که از شما در مورد انتخاب گزینه های میان  کامپیوترهای مجهز به چیپ اینتل یا کامپیوترهای مجهز به چیپ اپل سیلیکون M1 می پرسد.

بر اساس گفته‌های مایکروسافت  مرورگر Edge برای چیپ های اینتل و چیپ های اپل سیلیکون M1 به طور یکسانی بهبود رسانی و به روز رسانی شده است.

شبکه کاناری که صفحه ای از وب سایت مایکروسافت است که هر روز آخرین محصولات مربوط به مرورگر Edge به طور خودکار در آن منتشر و بارگذاری می شود و علاقه مندان می توانند از آخرین رویدادها و به روزرسانی ها با مراجعه به این صفحع آگاه شوند.

اما مایکروسافت آخرین نسخه های رسمی و نهایی شده را در سایت جداگانه‌ای منتشر می‌کند که عموم می‌توانند به آن مراجعه کنند. اگر چه هنوز زمان بندی مشخصی در ارتباط با آماده شدن نهایی این نسخه بتا در نسخه اصلی و رسمی مشخص نشده است اما گمان می‌رود که مرورگر Edge با حمایت های اپل سیلیکون M1 به زودی در دسترس عموم قرار گیرد. 

مایکروسافت در بیانیه خود اعلام می دارد: شما خواستید و ما ارائه کردیم. نسخه سازگار با مرورگر Edge با حمایت وسیله های مجهز به اپل سیلیکون M1 در حال حاضر در شبکه کاناری ما در دسترس قرار دارند از امروز می توانید مرورگر ما را از طریق این لینک دانلود نمایید.

اپل آغاز به کار سرویس اپل پی Apple Pay را در سال ۲۰۲۱ در مکزیک اعلام کرد


اپل در وب سایتش اعلام نمود که سرویس اپل پی Apple Pay  به مکزیک در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید. پیش از این در ماه دسامبر شواهدی در دست بود که نشان می داد که اپل در حال آماده سازی خود برای راه اندازی سرویس Apple Pay در مکزیک می باشد و در حال حاضر به نظر می رسد که اپل صفحه مربوط به اپل پی در مکزیک را یک بار دیگر به روز رسانی کرده است و نشان می دهد که در سال ۲۰۲۱ این سرویس برای ساکنان کشور مکزیک قابل استفاده می باشد.

در ارتباط با تاریخ دقیق تری در مورد این راه اندازی هنوز اطلاعات دیگری در دسترس نیست. اما بر اساس آنچه که در وب سایت اپل گزارش شده است وعده بسیار نزدیک را به عموم قول داده است و به نظر می‌رسد که احتمالاً این سرویس بتواند تا پایان سال ۲۰۲۰ در کشور مکزیک شروع به راه اندازی کند.

کدهای موجود در وب سایت Apple Pay نشان می دهد که این سرویس هم اکنون با کدام یک از بانک های مکزیک سازگار خواهد بود. بانک هایی نظیر Banregio ،Hey Banco، Inbursa و CitiBanamex فعلا برای این سرویس موجود موجود می باشند و برخی از فروشندگان زنجیرهای نیز در کشور مکزیک می توانند پرداخت های مشتریان را از طریق این سرویس انجام دهند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظیر به بست بای، برگر کینگ،  اوبر، اوبرایت، چیزکیک فکتوری،  رپی Rappi  و برخی موارد دیگر.

با راه اندازی سرویس اپل پی در مکزیک در حقیقت دومین کشوری است که در آمریکای لاتین از این گونه خدمات بدون کارت را دریافت خواهد کرد و برزیل اولین کشوری است که برای اولین بار این سرویس را قبلا دریافت کرده است. اپل قصد دارد که در آینده سرویس خدماتی Apple Pay را در کشورهای دیگری نیز راه اندازی کند و به محض هر گونه خبر جدیدی در این مورد از طریق وب سایت مخصوص این سرویس Apple Pay  عموم اطلاع رسانی خواهند شد.